Definitie van mendurance

Mendurance is de aangespannen variant van endurance: het aangespannen rijden van lange-afstandsritten in wedstrijdverband.
Van 2007 tot 2012 was mendurance onderdeel van de KNHS Endurancevereniging.
Met de ingang van 1 januari 2013 is mendurance onderdeel van de discipline 'mennen'.

MenduranceMenduranceMendurance

De hoofdzaak van het mendurancerijden is het zo snel mogelijk afleggen van een uitgezet parcours, dat in afstand variëert, afhankelijk van de klasse waarin gereden wordt. Op dit moment is het mogelijk om in klasse 1 (20 tot 30 km), klasse 2 (30 tot 50 km), klasse 3 (50 tot 70 km) en klasse 4 (70 tot 100 km) te starten.
Aan het eind van de rit moet het paard ‘fit to continue’ zijn. Dit betekent in het Nederlands letterlijk: fit genoeg om door te gaan. In de endurance en in de mendurance houdt dit in, dat de algehele conditie van het paard, in het licht van de reeds geleverde prestatie en de nog te leveren prestatie, voldoende is.
Tijdens de wedstrijd bestuurt niemand anders als de menner het span, en hij blijft ten alle tijden op de bok zitten, met de leidsels in handen. Deelnemen aan een wedstrijd kan alleen in combinatie met minimaal één groom. De groom mag het paard aan de hand nemen en zorgt onderweg voor de verzorging en het koelen van het paard. Zowel menner als grooms zijn verplicht een veiligheidshelm te dragen.

Niet alleen de tijd, waarin het parcours wordt afgelegd is belangrijk, maar vooral ook de conditie van het paard bij de veterinaire controles: voor, tijdens en na de wedstrijd.
De algemene conditie van het paard wordt bekeken. De hartslag en ademhaling worden geteld en de dierenarts controleert het paard op tekenen van uitdroging en vermoeidheid. Ook wordt het paard beoordeeld in stap en draf op de monsterbaan.
Alleen wanneer het paard volledig is goedgekeurd, mag er gestart worden.
Een schema van het wedstrijdverloop vindt u hier.

MenduranceMenduranceMendurance