Algemene informatie over de vereniging

De KNHS Endurancevereniging is één van de acht hippische disciplines van de KNHS.
Een endurancewedstrijd is een wedstrijd waarin de snelheid en marathoncapaciteiten van een paard onder het zadel worden beproefd. Deze wedstrijden testen de kennis en kunde van de deelnemer om zijn paard zo goed mogelijk, met een optimale snelheid, over een gemarkeerde route door verschillende terreinen te rijden waarbij het paard te allen tijde ‘fit to continue’ dient te zijn.
De hoofdzaak van het endurancerijden is het zo snel mogelijk afleggen van een uitgezett parcours, dat in afstand variëert van 20 tot 160 km. Niet alleen de tijd, waarin het parcours wordt afgelegd is belangrijk, maar ook de conditie van het paard bij de veterinaire controles. Daarom geldt in de endurance "To Finish is To Win".
Endurance is een vorm van paardensport, waar hoge prestaties door paard en ruiter moeten worden geleverd en zowel het paard als de ruiter terdege getraind moeten zijn. Uithoudingsvermogen, samenwerking, vertrouwen en verzorging zijn de sleutelwoorden voor een combinatie tijdens de wedstrijden, die over het algemeen plaatsvinden in de mooiste gebieden van Nederland.
De KNHS Endurancevereniging heeft op dit moment bijna 1000 leden, variërend in de leeftijd van 7 tot 80 (!) jaar.