Rijden in het buitenland

Starten op buitenlandse wedstrijden

Buitenlandse wedstrijden zijn in twee soorten te verdelen:
- Nationale buitenlandse wedstrijden
- Internationale buitenlandse wedstrijden (CEI */**/***)
Wedstrijdkalenders van andere landen vind je hier.

Wanneer mag je deelnemen aan een internationale wedstrijd en hoe ga je vervolgens te werk?

Om deel te mogen nemen aan internationale wedstrijden moet je aan een aantal criteria voldoen. Deze zijn omschreven in het FEI-reglement Endurance:
Klik hier om het originele FEI-reglement Endurance in het Engels te lezen.
Controleer altijd de site van de FEI op de meest actuele informatie.

Een deelnemer mag aan internationale Endurance wedstrijden deelnemen vanaf januari van het jaar waarin de 14-jarige leeftijd bereikt wordt, op voorwaarde dat de nationale federatie akkoord gaat met de inschrijving. Een paard moet tenminste de zesjarige leeftijd bereikt te hebben voordat deze deel mag nemen aan internationale Endurance wedstrijden.

Om deel te mogen nemen aan CEIO’s (Landenwedstrijden) en kampioenschappen moet een paard de minimale leeftijd van zeven jaar bereikt te hebben. Drachtige merries of zogende merries mogen niet voor genoemde wedstrijden ingeschreven worden.
Wanneer je wilt deelnemen aan een internationale FEI-wedstrijd, dan moet deze inschrijving altijd worden ingediend bij de KNHS.

Om deel te nemen aan wedstrijden onder auspiciën van de FEI moet voor een paard of pony een FEI-paspoort worden aangevraagd.

Hier staat de complete informatie van de KNHS.

Starten op nationale wedstrijden in het buitenland
Voor deelname aan alle andere buitenlandse wedstrijden is toestemming van de KNHS verplicht.
Voor wedstrijden tot en met klasse IV, die géén CEI zijn, vraag je bij de KNHS om een riding-permission die één kalenderjaar geldig is.
Voorwaarde hierbij is dat je volgens de reglementen ook in Nederland startgerechtigd bent. Met deze riding-permission kun je je rechtstreeks bij de wedstrijdorganisatie aanmelden.

Minimaal 2 weken voor de wedstrijd die je wilt starten dien je je aan te melden bij de KNHS (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Bij de aangevraagde riding-permission heb je tevens het buitenlandformulier ontvangen. Deze dient door de wedstrijdorganisatie volledig te worden ingevuld en ondertekend ter bevestiging van de gereden rit.
Binnen twee weken na afloop van de gereden rit moet dit formulier ingevuld, samen met een kopie van de veterinaire kaart en de uitslagenlijst, opgestuurd worden naar de KNHS ter attentie van Diana van Lutterveld.

Verzoek: De afgelopen jaren is gebleken dat er heel veel mensen zijn die (standaard) voor meerdere landen een riding-permission aanvragen, maar daar geen gebruik van maken. Vraag daarom pas een riding-permission aan op het moment dat je daadwerkelijk plannen hebt om een wedstrijd in een ander land te starten. Hiermee wordt een hoop onnodig werk bespaard.

Vragen en problemen

Verder kan men terecht bij de KNHS voor allerlei zaken, problemen en vragen omtrent de internationale wedstrijden.
Het aanspreekpunt voor de endurance binnen de KNHS/ afdeling topsport is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Denk verder nog aan de volgende zaken

Vaccinatie: sinds 1 januari 2005 moeten paarden of pony’s, die deelnemen aan FEI wedstrijden, binnen 6 maanden + 21 dagen voor aanvang van een FEI evenement gevaccineerd te zijn tegen influenza.

Gezondheidscertficaat: als je buiten de Benelux en binnen de EEG reist heeft je paard een gezondheidscertificaat nodig.