Chris Berkers stelt zich kandidaat bestuurslid

Sinds 2009 (met een kleine tussenpauze van een jaar of twee) ben ik lid van de Endurancevereniging. Ik begon met rijden op mijn achtste op een “manege” in het bos, en vooral buitenrijden was wat ik het liefste deed. Op mijn 16e, inmiddels 12 jaar geleden, kocht ik mijn draver Noble en ontdekten we dat er ook een wedstrijdsport rondom “buitenrijden” bestond. Ondanks een dramatisch verlopen kennismakingsrit (eindeloos verdwaald) in Wanroij in 2008 was de liefde voor de sport toch geboren. Door een blessure bij Noble heb ik tussen 2010 en 2014 nauwelijks gestart, waardoor ik opzoek ging naar een ander “endurance-avontuur”. Dit uitte zich in de langste en zwaarste paardenrace, namelijk de Mongol Derby. Sindsdien mag ik denk ik wel zeggen dat ik het gezicht ben van de Derby in Nederland en vanaf 2015 ben ik Noble ook weer gaan starten in de wedstrijden. We begonnen met een voorzichtige klasse 1, probeerden het op de korte klasse 2, droomde in de jaren daarna van het onmogelijke, namelijk een klasse 3 en reden vervolgens in 2017 een klasse 4 op de Heidedistanz. De afgelopen jaren heb ik jeugdruiter Niki van der Kraats (die met name interesse had in de rensport) de kans gegeven kennis te maken met de Endurance met Noble. De rol van coach en trainer van deze combinatie motiveerde en enthousiasmeerde me dusdanig dat we afgelopen twee seizoenen met name in het kader van hun wedstrijden hebben gestaan, met de winst op het jeugdkampioenschap in de klasse 2 in 2017 tot gevolg.

Al sinds het begin van mijn endurance-carriere voel ik de behoefte om een steentje bij te dragen aan de sport. Sinds dit seizoen, 2018, ben ik lid van de jeugdcommissie omdat ik gemerkt heb dat er te weinig aandacht was voor de nationale jeugd. Immers zijn zij de toekomst van de (top)sport. Toch was dit voor mij niet voldoende en graag wil ik meer betekenen voor de vereniging van de sport waarmee ik me het meest verbonden voel. De afgelopen jaren heb ik gemerkt welke zaken ik mis binnen de vereniging en veelal kwam dat neer op een gebrek aan informatie, dan wel over “nuttige” dingen, dan wel over “leuke” dingen. Mijn motto is altijd dat je het beste het heft in eigen hand kan nemen als je iets opmerkt en zodoende zou ik graag zitting nemen in het bestuur.

Binnen het bestuur zou ik graag de functie van bestuurslid communicatie op me nemen. Denk hierbij aan het (frequent) uitsturen van de nieuwsbrief, het plaatsen van berichten op Social Media, website en input leveren voor de Her&DER. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat ik graag en gemakkelijk schrijf en dat ik een aardige hands-on mentaliteit heb waardoor ik constructief mee kan denken en een bijdrage kan leveren aan het bestuur van de Endurancevereniging en zo aan de sport waarmee ik mij het meest verbonden voel.