Etiquette

Ruiteretiquette

• U bent gast op het terrein, volg de eventuele aanwijzingen van de terreinbeheerder op en houd u aan de regels van de organisatie.
  • Begeeft u uitsluitend op de voor de rit gemarkeerde ruiterpaden en wegen; ga er niet vanaf. Jonge aanplant moet bos worden voor het nageslacht.
  • U deelt en kruist een aantal paden met wandelaars en fietsers/mountainbikers; houd rekening met hen.
  • Fiets- en voetpaden zijn alleen voor fietsers en voetgangers. Rijd op de zijkanten van een onverharde weg of in de zachte middenstukken.
  • In het gebied waardoor u rijdt, leven meer bloemen, planten en dieren dan u op het eerste gezicht denkt; wees er zuinig op en verstoor ze niet.
  • Gesloten afsluitbomen zijn geen springmateriaal; ga er omheen.
  • Laat uw paard niet grazen en niet knabbelen aan struiken en/of bomen.
  • Moet u wandelaars passeren, doe dat dan stapvoets, tenzij zij zich op duidelijk gemarkeerde ruiterpaden bevinden; attendeer ze hier netjes op.
  • Ook ruiters die niet aan de wedstrijd deelnemen en tegemoetkomend ruiterverkeer passeert u in stap.
  • Medewedstrijdruiters passeert u, na ze aangeroepen te hebben, met een beschaafde snelheid.
  • Op asfaltwegen mag niet bewust gegaloppeerd worden.
  • Zorg dat alle paarden in een groep kunnen drinken voordat een waterpunt wordt verlaten. Spoel geen zweet sponzen uit in drinkwater.
  • Rij met een gelijkmatig tempo.
  • Wees beleefd tegen uw mederuiters.
  • Houdt voldoende afstand tot de staart van het paard voor u.
  • Indien u in een groep rijdt los het paard voorop regelmatig af.
  • Waarschuw tegemoet komende ruiters indien uw paard kan slaan.
  • Paarden die de neiging hebben om naar andere paarden te slaan, dienen een rode strik in de staart te hebben.
  • Vraag bij twijfel raad aan de veterinair of officials. Respecteer de mening van de veterinair wat betreft de conditie van uw paard.
  • Houd afstand tot andere paarden tijdens veterinaire controles.
  • Maak geen misbruik van het geduld van uw grooms.
  • Zorg dat uw paard zich gedraagt.
  • Een ruiter rookt uiteraard niet in de vrije natuur in verband met het BRANDGEVAAR en laat natuurlijk geen rommel achter

Dit op straffe van diskwalificatie.

Deze regels zijn niet anders dan een vorm van wellevendheid. Houdt rekening met elkaar en met de natuur!