Veterinaire keuring

Het belang van de veterinaire controle tijdens endurance

Tijdens een endurancewedstrijd wordt een bijzondere prestatie van het paard gevraagd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld springen en dressuur, is endurance een duursport. Dit vergt een ander soort inspanning met een ander soort energieverbruik. Het is belangrijk dat een paard hier goed voor is getraind en in een optimale gezondheidstoestand aan de wedstrijd begint, zodat het paard de wedstrijd goed kan uitlopen.

Binnen de paardensport wordt algemeen geaccepteerd dat paardenwelzijn voorop staat en nooit ondergeschikt mag zijn aan competitief of commercieel belang (FEI code of conduct for the welfare of the horse).

Om paardenwelzijn te handhaven en metabole problemen zoals oververhitting, uitdroging en uitputting te voorkomen, zijn er bij endurancewedstrijden strenge en uitgebreide veterinaire controles. Een paard moet tijdens de keuringen ten alle tijden “fit to continue” zijn om door te mogen met de wedstrijd, ook op de finish. Dit wordt getoetst aan de hand van een aantal parameters. Mocht het paard hier niet aan voldoen volgt afkeuring en wordt het uit de wedstrijd gehaald. Een paard wordt afgekeurd op basis van een te hoge hartslag, om metabole redenen, kreupelheid of om overige redenen (zoals een algeheel slechte indruk).

Parameters van de veterinaire controle in endurance

Om continu in de gaten te houden of het paard ‘fit to continue’ is wordt het paard tijdens de voorkeuring, vetgate(s), finish, en nakeuring gecontroleerd door een dierenarts al dan niet in samenwerking met een student diergeneeskunde.

De parameters: hartslag, ademhaling, slijmvliezen, capillary refill time (CRT), turgor, borborygmi, spiertonus, afwezigheid van drukkingen of verwondingen en locomotie geven tezamen een indruk van de gezondheidstoestand van het paard. De waarden worden bijgehouden op de veterinaire kaart.

De veterinaire kaart:

Module veterinaire controle endurance

Wil je meer weten over de veterinaire controle tijdens endurancewedstrijden? Zoals hoe de verschillende parameters precies worden beoordeeld? Of wil je leren wat een Ridgway trot is, hoe je je paard moet aanbieden en hoe het precies zit met de re-inspection en re-examination? Dan kan je deze speciale online module bekijken.

De module geeft op een interactieve manier een beeld van de veterinaire controle op een endurancewedstrijd. In de module wordt uitgelegd wat het belang is van de keuring en hoe deze op een endurancewedstrijd verloopt. Na het doorlopen van hiervan heb je de belangrijkste zaken over de veterinaire controle geleerd.