Tips and Tricks

Op deze pagina staan al onze tips en tricks uit de nieuwsbrief. Heb je er ook één, laat het ons weten en deel hem!

Staat je paard op ijzers? Hou de oude ijzers en neem ze mee naar je wedstrijd. Mocht je paard een ijzer verliezen, dan is een oude er snel weer onder gelegd door de hoefsmid op het wedstrijd terrein.

Ook altijd zo'n gedoe met strotouwtjes of een ronde baal open maken? Dit mesje is scherp, goed zichtbaar en veilig! Je kan hem via internet kopen voor iets van 6 euro.

Handig voor je groom! Deel je locatie in Whatsapp, zo kan je groom goed zien of je er al bijna aankomt bij de groomplaats of vetgate. Of weet waar je er af bent gevallen!

Niet elke ruiter draagt een goed passende cap. Of heeft deze niet goed op het hoofd geplaatst en de bandjes juist afgesteld. Zet je cap recht op je hoofd en stel je bandjes goed onder het oor af en indien van toepassing draai de knop achterop je hoofd goed aan, zodat je cap bij elke beweging netjes blijft zitten. Blijf hij niet goed zitten? Dan past je cap niet. Hierboven wat illustrerende foto's en onder een link.
Check je cap! Better safe then sorry..... https://www.veiligheid.nl/sportblessures/preventie-per-sport/paardrijden/bescherming-en-uitrusting

Een penning of "tag" aan je zadel hangen met daarop je 06 nummer gegraveerd. Weersbestendig en handig als je vaak alleen op pad gaat. Mocht je van je paard vallen en hij/zij gaat er vandoor, dan kunnen jullie met hulp weer snel herenigd worden.

Waarom rijden er zo veel van onze ruiters met een borsttuig?
Het borsttuig wordt gebruikt voor het tegengaan van het naar achteren schuiven van het zadel. Op een buitenrit of op het parcours kom je nog weleens een helling tegen en vergeet niet, dat een eindsprintje bij de finish, je zadel ook gevaarlijk naar achteren kan laten schuiven. Het borsttuig cq voortuig kan gebruikt worden met en zonder martingaal. Bij de meeste borsttuigen is een martingaal vork makkelijk los te bevestigen.

Bij onze sport is het belangrijk dat de paarden voldoende drinken. Weten jullie welke water temperatuur de voorkeur heeft van een paard? Het is 20 graden. Dus neem voor de optimaal aanbieden van drinkwater, thermosflessen met heet water en een baby bad thermometer mee.

Je vetkaart moet je altijd kunnen tonen aan de veearts bij een veterinaire keuring, deze moet ook leesbaar zijn. Het is best lastig om hem droog te houden tijdens het rijden bij veel regen. Je kan er dan voor kiezen om hem bij je groom te laten. In het geval van een onaangekondigde keuring “in het veld” heb je dan wel een probleem. Die keuringen komen sporadisch voor, maar de veeartsen willen die mogelijkheid wel houden. Om bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden de paarden extra in de gaten te kunnen houden. Je kunt natuurlijk ook een goed waterdicht etuitje kopen of eens kijken naar van hersluitbare zakjes, de zogenaamde gripzakjes.

We zorgen (tijdens een wedstrijd) heel goed voor ons paard. Maar ook wel genoeg voor ons zelf? Drink je wel genoeg? Wist je dat je eigenlijk geen dorst mag hebben? Krijg je dorst, dan ben je te laat met drinken en aan het uitdrogen. https://www.apotheekensport.nl/blogs/advies/water-drinken-tijdens-het-sporten/
En wist je dat je handige bidon houders voor aan je zadel kan kopen?

De meeste endurance ruiters gebruiken een "biothane" hoofdstel. Het is handig in gebruik en de sluitingen werken ook simpel. Toch moet je goed opletten of je teugels goed zijn vastgemaakt aan je bit. Hieronder zie je de twee bevestigingsmethodes, links zal los kunnen raken, rechts niet.