Hoe moet ik een vetgate doorlopen?

Dit stukje is met name bedoeld voor ruiters die net de overstap naar klasse II gemaakt hebben of op het punt staan die overstap te maken. In de praktijk blijkt dat veel ruiters niet geheel op de hoogte zijn van de reglementen en de do’s and dont’s rondom de vetgate. Het is verstandig om de reglementen goed door te lezen, als je weet hoe het werkt brengt dat rust met zich mee. Deze rust is nodig omdat de meeste ruiters toch meer gespannen zijn op een wedstrijd dan thuis in de training. Onrust bij de ruiter heeft een enorme invloed op het paard waardoor het kan gebeuren dat het paard slechter eet en drinkt met alle gevolgen van dien, zich niet goed laat groomen en de hartslag minder snel daalt.

Een vetgate is méér dan controle van de hartslag.

Bij aankomst op de vetgate wordt de arrival time door een vrijwilliger in Equipe ingevoerd. Je kunt doorlopen t met het paard naar de groom area. Je hebt vervolgens 20 minuten de tijd (de rijtijd loopt door) om het paard af te zadelen, de hartslagmeter te verwijderen, eventuele beenbeschermers af te nemen, te koelen en te drenken, kortom het paard klaar te maken voor presentatie aan de dierenarts. Deze voorbereidingen doe je in de groom area. Voor de meeste paarden geldt dat de hartslag stijgt door het paard te laten eten, daar kan je dus beter mee wachten tot na de veterinaire keuring. Zorg altijd voor een aan de weersomstandigheden aangepaste deken, de deken mag op het paard blijven in de vetgate (gespen niet vastmaken) maar moet af tijdens de locomotie. Zodra de hartslag stabiel 60 of lager blijft kan je het paard aanbieden. Er mogen maximaal 2 mensen mee de vetgate in. Honden dienen aangelijnd buiten de vetgate te blijven. Maak duidelijk kenbaar dat je het paard aan de vetgate medewerkers wilt aanbieden door te melden ‘nummer 53 biedt aan’ . Je in time wordt vastgelegd als je de lijn van de vetgate passeert. Je loop vervolgens door naar een veterinair (assistent) die vrij is of die jou aangewezen wordt. Is er niemand beschikbaar dan wacht je op je beurt, je hebt al aangeboden dus je in time staat genoteerd en de verplichte holdtime (meestal 40 minuten) gaat daarmee in. Indien het druk is kan het zijn dat in eerste instantie slechts de hartslag wordt opgenomen en dat iets later de rest wordt gecontroleerd. De locomotie wordt altijd door een dierenarts beoordeeld.

Indien de hartslag hoger dan 60 is geldt de in time niet. Dan moet je de vetgate verlaten en terug gaan naar de grooming area. Je hebt dan nog 1x de kans om aan te bieden; binnen 20 minuten ná de arrival time, dit wordt re-inspection genoemd.

Nadat de veterinair assistent klaar is met het onderzoek en de kaart heeft ingevuld loop je naar de monsterbaan met je vetkaart. Deze krijg je weer terug van de dierenarts na het draven en vervolgens gaat de groom hiermee naar de Equipe medewerker om de out time (dat is het einde van de holdtime) te laten invullen, de ruiter kan alvast met het paard naar de groom area. Controleer na de keuring of alles staat ingevuld op de kaart. Bij afkeuren op locomotie  zal ook een 2e dierenarts meekijken als de wedstrijd dit toelaat, dit geldt niet voor het tellen van de hartslag.

De dierenarts kan een re-examination opleggen. Ongeveer 10 minuten voor de out time moet je opnieuw je paard aanbieden bij de dierenarts, ongezadeld tenzij de dierenarts hier anders over beslist. Meldt aan de vetgate medewerkers ‘nummer 53 biedt aan voor re-examination’.

Soms wordt een zogenaamde Ridgeway trot of Recovery Index gedaan, dit is een hulpmiddel voor de dierenarts om de metabole toestand van een paard beter in te schatten. De hartslag wordt opgenomen en direct daarna draaf je met het paard 40 meter heen, draait rechtsom in stap en je draaft 40 meter terug. 1 minuut na het weg draven wordt de hartslag opnieuw opgenomen, deze 2e hartslag dient niet veel meer dan 4 slagen (afhankelijk van het ras) boven de 1e hartslag te liggen.

Veel voorkomende fouten die gemaakt worden in de vetgate zijn:

• Niet de juiste in- en uitgang gebruiken
  • Met (delen van) harnachement aanbieden
  • Vetkaart niet bij zich hebben
  • Hartslag niet voor aanbieden zelf gecontroleerd
  • Aanbieden met onstabiele hartslag (dwz. een hartslag die nog schommelingen in frequentie vertoont)
  • Geen deken (met name het warm houden van de achterhand is van belang, hier zit de motor van het paard, deken mag tot op de hakken hangen)
  • Teveel mensen meenemen in de vetgate
  • Kletsen in plaats van op het paard letten (vetgate is onderdeel van een wedstrijd)
  • Onopgevoed paard
  • Niet correct gedrag tegen vetgate medewerkers, juryleden, veterinair assistenten en dierenartsen

Tot slot nog even het verschil tussen ‘terugtrekken’ en ‘stoppen’/’voortijdig beëindigen’ van een wedstrijd.

Je mag je op ieder moment van de wedstrijd terugtrekken behalve tussen de arrival time en de out time op een vetgate én tussen de finish en de nakeuring.

Je mag de rit stoppen of voortijdig beëindigen ná het geheel doorlopen van de vetgate, dus op het moment van de out time op de vetgate. Dit meldt je bij de vetgate medewerker en op 30 minuten na de out time laat je het paard nakeuren bij de dierenarts en moet het vakje ‘terrein verlaten’ op de vetkaart worden afgetekend. Je bent dan nog op de vetgate. Ondertussen kan de groom de trailer van het hoofdterrein gaan ophalen. De kilometers die je tot die vetgate hebt gereden tellen mee voor promotie, je komt echter niet in de klassement uitslag.

Tot in de vetgate!

Margreet Lockhorst, Dierenarts