Ik wil naar een kampioenschap

Je bent jong en je wilt wat. Helaas kun je niet zingen of dansen, dus aan 'The Voice' en 'So You Think You Can Dance' hoef je niet te beginnen. Paardrijden vind je wel helemaal geweldig en de discipline endurance wint het bij jou van de andere hippische disciplines. Je hebt de video's van de verschillende kampioenschappen aan je ouders laten zien en zegt: 'Dit wil ik ook!'.

Let op! Per 1 januari en per 1 juli 2020 veranderen de FEI-regels, echter wanneer en hoe deze veranderingen ingevoerd gaan worden is in verband met de Corona-pandemie nog onduidelijk. Zodra hier duidelijkheid over is zal onderstaande informatie aangepast worden

Maar.... hoe nu verder? Hieronder beschrijven we in het kort wat je aan wedstrijden gereden moet hebben om deel te mogen nemen aan een kampioenschap. Het is minder simpel als dat het hieronder beschreven staat. Maar het is ook minder moeilijk dan de meesten soms denken. Heb je internationale ambitie? En zou je graag extra begeleiding willen? Kijk dan eens of de begeleiding vanuit het perspectievenplan iets voor jou is.

kampioenschap

Jeugdkampioenschap

Het jeugdkampioenschap wordt verreden over 120 km. Omdat het een kampioenschap is, is het een CEI**** 120 km.

Stap 1:

Zorg er voor dat je je Novice Qualification haalt. Afhankelijk van je eigen wedstrijdervaring, dat van je paard en de leeftijd van je paard, heb je hier 1 tot 2 jaar voor nodig.

Stap 2:

Zorg dat jij en je paard een CEI* wedstrijd goed uitrijden. Dit hoeft niet als combinatie.

Stap 3:

Zorg dat jij en je paard voldoen aan de FEI kwalificatie om aan een jeugdkampioenschap deel te nemen. Dit houdt in dat jij als ruiter minimaal 3 CEI** 120 km wedstrijden goed moet uitrijden. Van deze 3 evenementen moet minimaal 1 CEI** gereden zijn met een minimale snelheid van 14 km/h. Deze wedstrijd moet in combinatie zijn met het paard waarmee je naar het kampioenschap wilt. Daarnaast moet deze wedstrijd maximaal 24 maanden voor het kampioenschap gereden zijn, maar niet korter dan 60 dagen voor het kampioenschap.

Het paard moet, naast de CEI** als combinatie, nog 1 andere CEI** 120 km of hoger goed uitrijden.

Voor deze internationale kwalificatie heb je ongeveer 2 jaar nodig.

Lees de kwalificatiecriteria en andere regels zelf ook goed na in het FEI reglement.

Stap 4:

Meld je aan voor het A- of B-kader junioren en young riders. Dit kan ergens halverwege je internationale kwalificatie.

Seniorenkampioenschap

Ben je nu nog jeugd, maar red je het niet meer om voor je 21ste de kwalificatie te halen? Maar ben je wel super gemotiveerd? Dan ligt er voor jou misschien wel een carrière bij de senioren.

Het seniorenkampioenschap wordt verreden over 160 km. Omdat het een kampioenschap is, is het een CEI**** 160 km.

Stap 1 en 2 zijn het zelfde als bij het jeugdkampioenschap. Bij stap 3 en 4 worden er meer wedstrijden gevraagd:

Stap 3:

Zorg dat jij en je paard voldoen aan de FEI kwalificatie om aan een seniorenkampioenschap deel te nemen. Dit houdt in dat jij als ruiter minimaal 4 CEI** 120 km wedstrijden goed moet uitrijden. Deze 4 wedstrijden hoeven niet perse in combinatie met het paard. Daarnaast moet je een CEI*** 160 km goed uitrijden met een minimale snelheid van 14 km/h. Deze wedstrijd moet in combinatie met het paard waarmee je naar het kampioenschap wilt. Daarnaast moet deze wedstrijd maximaal 24 maanden voor het kampioenschap gereden zijn, maar niet korter dan 60 dagen voor het kampioenschap.

Het paard moet, naast de CEI*** als combinatie, nog 2 andere CEI** 120 km of hoger goed uitrijden.

Voor deze internationale kwalificatie heb je, als je nog geen wedstrijden bij de jeugd heb gereden, ongeveer 3 jaar nodig.

Lees ook deze kwalificatiecriteria en andere regels zelf ook goed na in het FEI reglement.

Stap 4:

Meld je aan voor het A- of B-kader senioren. Dit kan ergens halverwege je internationale kwalificatie.