Beste paard van stal: Arwen

Al een tijdje dacht ik er over om mijn zwarte dame in de schijnwerpers te zetten. Nu haar endurance wedstrijd carrière een beetje op het eind loopt, is het een mooi moment. 11 jaar lang heeft ze ieder jaar wel één of meerdere wedstrijden uitgelopen.

Totaal 3.356 goedgekeurde wedstrijdkilometers.

Arwen is bij mij op 20 mei 2005 geboren: veulen uit KWPN Pion merrie Kyra & KWPN hengst Skydancer. Eigenlijk gefokt als dressuur/recreatie paard, alleen kon de rijbak haar echt niet bekoren. Ze ging letterlijk meer achterwaarts dan voorwaarts… Buitenrijden was veel leuker.

Maar ook bij het buitenrijden ging het niet altijd voorwaarts. Drama Lama Arwen.

Ze heeft moeite met voorop lopen en het vraagt de nodige overtuiging en leiderschap om haar de goede richting op te krijgen. We hebben veel hulp gehad van Esther Groen destijds. Ook door het rijden van Esther’s paarden heb ik er vertrouwen ingekregen dat met mij en Arwen als combinatie ook goed zou komen.

Na een theorie bijeenkomst van de Endurance Academy door Tonkie Collée over meerdaagse wedstrijden (Tonkie had daarvoor net de 10! daagse Schwäbische Alb gereden) heb ik besloten om daar mijn pijlen op te richten. Arwen is geen snel paard; gaspedaal blijft soms steken op een 4, maar ze heeft wel de motivatie om te blijven lopen. Meerdaagsen passen dan beter. En het meerdere dagen kamperen met je paard én een compleet (groom)team is ook heel gezellig.

In 2018 kwam alles samen. Blessureleed van de jaren ervoor: gebroken griffelbeentje was hersteld en de maagzweren waren onder controle. De voorbereiding en wedstrijden in Duitsland gingen goed en begin augustus heeft Arwen de volledige Schwäbische Alb (350 km – 5 dagen) uitgereden. Dat jaar werden we 1e bij de KEV kilometer-award met 800 wedstrijdkilometers.

In 2019 onze langste eendaagse van 95 km gereden op de Experience. Daarna geen lange afstanden meer. Bij zwaardere belasting werd ze onregelmatig. Na uitgebreid onderzoek in 2020 is de oorzaak gevonden: ernstige artrose in het SI gebied, waardoor er overbelasting kan ontstaan in andere delen van haar lijf.

Op advies van de DA houd ik Arwen wel in beweging. De doelen bijgesteld: meerdaagsen rijden op vlakke ondergrond en beperkte kilometers. Dit jaar de Veluwe Marathon en de Achterhoek Marathon K2 gereden. Het bleef wel een uitdaging om haar ook daar fit aan de start & finish te krijgen, want het lijntje is dun. Of ze volgend jaar nog aan start komt gaan we zien. We rijden nu rustige ritten en ook dressuur in de rijbak vindt Arwen inmiddels veel leuker.

Pauline Speelman