Endurance Leersum

Dit weekend werd er in Leersum een hele natte endurance wedstrijd verreden. Endurance Leersum staat al bekend als een van de pittigere wedstrijd in Nederland vanwege de klimmetjes. Maar met de enorme regenval op zaterdag en ook een pittige bui op zondag lagen sommige paden zelfs compleet onder water! Gelukkig hadden de meeste deelnemers hun snelheid hier op aangepast. Het was goed om te zien dat op zowel de zaterdag als op de zondag de jeugd in ruime getale aanwezig was!

Op de zaterdag kwamen vier jeugdruiters aan de start op de 20km en drie op de 30km. Winnaar van de 20km en daarbij ook winner van het jeugdklassement op zaterdag was Laurine van Roosmalen met haar KWPN-er Bacardi! Zij reden een snelheid van 12.03 km/u.  Derde op de 20km en tevens 3e in het jeugdklassement was Rachel Wolff. Samen met Freya wist zij een snelheid van 10.95 km/u te rijden. Op de zesde plaats en vierde in het jeugdklassement was Elja Meuter met Ice Cream. Zij reden samen een snelheid van 10.22 km/u. Kaylee de Rooij wist met haar Diva Mi Corazon een 12e plaats te behalen op de 20km en 6e in het jeugdklassement. Zij reed een snelheid van 11.88 km/h en heeft hierbij haar laatste winstpunt voor de klasse twee binnen! Tijdens de rit zorgde Kaylee voor aardig wat bekijks door het grootste gedeelte van de route zonder hoofdstel en alleen met nekrope te rijden! Fantastisch om te zien!

Op de 30km opnieuw een jeugdruiter aan kop. Vera Stuivenberg reed met Eddie een prachtige snelheid van 12.85 km/h en werd hierbij niet alleen eerste van de 30km maar werd tevens tweede in het jeugdklassement! Malika Heufkens reed met Kiva naar een 10e plaats wat haar een 5e plek in het jeugdklassement opleverde. Zij reed een gemiddelde snelheid van 12.07 km/h. Anouk Eversdijk met Island Korresia reed een gemiddelde snelheid van 11.9 wat haar een 13e plek op leverde in het normale klassement en een 7e plek in het jeugdklassement.

Op de zondag was het weer beter zodat het water wat kon zakken. Helaas ging het tegen de middag weer flink regenen waardoor alle paden ook dit keer onder water kwamen te staan. De ruiters en hun paarden bikkelden er opnieuw dapper doorheen.  Op de 20km kwamen twee jeugdruiters aan de start. Jeannell Kelders kwam aan de start met Salmyra. Zij reed met een gemiddelde snelheid van 10.22 km/u naar een 8e plaats. Zij reed samen met Amber Keijmel en Ayla die een 9e plek behaalde. In het jeugdklassement eindigde Jeannell op de 4e plek en Amber op de 6e plek.

Op de 30km kwamen er drie jeugdruiters aan de start. Op de 2e plaats met een gemiddelde snelheid van 11.12 km/u eindigde Meanne Rebel met Aura van de Zonnehoeve. Zij werd tevens eerste in het jeugdklassement! Michelle Webster met Twiske werd 4e in het algemene klassement en 2e in het jeugdklassement. Zij reden een gemiddelde snelheid van 10.21 km/u. Caitlin Schouwstra werd met New Years Eve unexpected Harry 6e in het algemeen klassement en 3e in het jeugdklassement. Zij reden samen een gemiddelde snelheid van 11.12 km/u.

Ook op de 60km kwamen twee jeugdruiters aan de start. Ijjou Mohamed startte Watt du Columbier. Met een gemiddelde snelheid van 11.58 km/u eindigde ze op de 7e plaats wat haar een 5e plaats in het jeugdklassement opleverde. Nanke Kramer reed met FB Sabiya en een gemiddelde van 11.75 km/u naar een 9e plaats en een 7e plaats in het jeugdklassement.

Raeza Agerink is de twee daagse wedstrijd gestart met de al 28 jaar oude Weran van de Eenhoorn. Na de eerste dag ploeteren door de modder heeft ze haar paardje terug getrokken. Ze mag trots zijn op zo'n fit paard met deze leeftijd!