Weserbergland Distanz

Op 16 juli vond in Duitsland de allereerste editie van de Weserbergland Distanz plaats, georganiseerd door Anne Wegner.
Er deden aan deze wedstrijd vier Nederlanders mee, waaronder jeugdruiter Imke Lamsma met Sjabeka.
Imke zou eerst in Birnstein rijden, maar deze werd door een virus last minute afgelast.
Gelukkig kon ze nog bijschrijven bij deze Weserbergland distanz. Anne en haar team hadden alles gedaan om het de ruiters zo makkelijk mogelijk te maken.
Iedere ruiter werd persoonlijk begroet en naar hun stal/open stal of paddock begeleidt. De stallen waren ruim en fris en het terrein was mooi ruim ingedeeld met voldoende ruimte voor (gras) paddocks en overal waterpunten waar je water kon tappen.
Ook over de gehele route waren veel waterpunten ingericht zodat je eigenlijk zonder groom kon rijden.
De Nederlandse deelnemers wisten dat het heuvelig zou worden maar toch werden we allemaal verrast door de bergen. De stijle klimmetjes, de stenige paden maar oh wat was het mooi!
Wat een prachtige wedstrijd! Puur genieten!
De eerste ronde was de blauwe ronde. Gelijk al flinke klimmetjes, ouderwetse tunneltjes waar je onderdoor moest. Helaas ook een plek met diepe modder waar Imke en haar paard volledig in vast kwamen te zitten.
Gelukkig kon Sjabeka eruit springen, al was haar gekozen richting wat ongelukkig. Ze sprong midden op een jonge boom, welke ook nog eens strak om haar been vast kwam te zitten. Hulptroepen werden ingeroepen en na een kleine zeven minuten was Sjabeka weer los en kon Imke haar rit vervolgen.
Ze hadden flink tijd verloren maar het paard had er niets aan overgehouden. De vetgate werd dan ook soepeltjes doorlopen en op naar de tweede ronde! De markering was goed aangegeven, wat in Duitsland soms wel eens anders is en eveneens was de route als gpx bestand in je horloge te laden. De tweede ronde had opnieuw een flinke klim, maar Sjabeka had nu wel door hoe die bergen werkten en sjouwde onvermoeibaar door.
Tweede vetgate ook goed. Fris vertrokken ze naar de laatste ronde! Door het modder avontuur had Imke de verdere rit vrijwel alleen gereden, maar Sjabeka zag er nog steeds vrolijk uit. In galop met de oortjes naar voren en met een grote lach op Imkes gezicht kwamen ze na 5 uur en 48 minuten over de finish! Een gemiddelde snelheid van 13.79 km/u en op de nakeuring een prachtige hartslag van 44.
Goed voor een 5e plaats! De andere Nederlandse deelnemers waren inmiddels vrijwillig op de vetgate gestopt en hiermee was Imke eveneens de enige Nederlander die de rit volledig uit reed. Petje af! Sjabeka heeft nu haar novice kwalificatie doorlopen en mag CEI gaan starten! Dit is het derde paard dat Imke zelf van basis tot novice heeft opgeleid en gekwalificeerd!
De Weserbergdistanz was zeker een pittige maar zo’n ontzettend mooie wedstrijd dat het een dikke aanrader is voor volgend jaar!

Talitha Bakker
Arabian Stud Europe