Endurance Renesse

In de stralende lentezon werd afgelopen weekend in Renesse een klasse 1 en 2 wedstrijd over het strand gereden. Hoewel de wedstrijd dreigde niet door te gaan door het lage aantal inschrijvingen is onder meer Ilona Fassaert met haar Haflinger Sterno blij dat de wedstrijd wél doorging. Zij vertellen over hun enerverende dag:

"Zes jaar geleden ben ik voor het eerst gestart aan een endurancewedstrijd. Net als vandaag was dit in Renesse. Sindsdien ben ik op vele plaatsen in Nederland en België gestart. Ik start altijd op de 20 of 30 km. Endurance Zeeland was mijn eerste wedstrijd en nu kom ik hier dan ook al 6 jaar op rij en al die keren heb ik de wedstrijd goed uitgereden. Ik rijd de wedstrijden altijd met mijn eigenwijze Haflinger Sterno, die 13 jaar oud is. We begonnen de dag van de wedstrijd goed, de voorkeuring was namelijk in orde. Vervolgens zijn we gaan opzadelen en natuurlijk doe ik Sterno zijn hoefschoenen aan. Sinds een jaar loopt hij namelijk niet meer op ijzers, maar op prachtige sportschoenen.

Na het opzadelen zijn we gaan warm stappen, precies anderhalve minuut voordat ik wil starten maakt Sterno een klein bokje. Waardoor ineens mijn singel afbreekt en ik met zadel en al van mijn paard afviel. Gelukkig hebben we Sterno snel kunnen pakken en konden we op zoek naar een singel bij manege Grol. Een dik kwartier later waren we weer klaar voor de start met een mooie rode singel. Ik ben samen met Lizzy Bogaert gestart. Zij startte voor het eerst met een ander paard. De wedstrijd is na die gebroken singel super vlot verlopen: heerlijk kunnen draven en galopperen langs de kustlijn, met als gevolg dat we allebei iets te vroeg binnen waren. Nadat we enkele minuten gekoeld hadden, hebben we de paarden aangeboden. Beide paarden werden goedgekeurd en de nakeuring verliep ook goed. Zoals ze altijd zeggen: ‘To finish is to win’, dus mijn dag was helemaal goed! Sinds afgelopen jaar heb ik een nieuwe Haflinger van bijna 3 jaar, deze hoop ik in de toekomst ook uit te brengen in de endurancesport. Want er is niks mooier als genieten van de natuur op je paard!"

Ilona Fassaert

Foto's: Edli photographics