Endurance Surae 2018

Vorig weekend in Teteringen kwamen onder andere Kimara van Ulden met Sera en Feline Benavides met A.F. Palmass aan de start in de korte klasse 2. Beide ruiters worden begeleid door Donna Oudshoorn en vertellen over hun wedstrijd:

Kimara: "Op 2 juni kwam ik in Teteringen met Sera, het ervaren paard van Donna, aan de start in de klasse 2. Feline startte Palmass, een ander paard van Donna, en samen reden we de 44 km.
Ik had er ontzettend veel zin in. Ons doel was om de wedstrijd goed uit te rijden en niet harder dan 15 km/u gemiddeld te rijden, zodat we een winstpunt konden behalen.
Beide paarden werden goedgekeurd op de voorkeuring, dus we konden rustig aan opzadelen en richting de start gaan. De paarden waren erg enthousiast, dus we hadden het eerste rondje onze handen vol, maar we konden gelukkig snel op ons eigen tempo rijden.
In de vetgate werden beide paarden goedgekeurd en mochten we weer samen van start gaan. De paarden waren het 2e rondje vanaf het begin een stuk meer ontspannen, dus we hebben lekker kunnen rijden met op sommige plekken iets meer tempo kunnen maken.
Op de nakeuring werden beide paarden weer goedgekeurd en hadden we onze doelen dus behaald, met mooie vetkaarten en een gemiddelde snelheid van 12,9 km/u.
Ik heb veel geleerd tijdens de wedstrijd en kijk uit naar de volgende!
Ik wil graag Donna bedanken voor haar begeleiding en het mogen starten van Sera, alle grooms van Feline en mij voor alle hulp en de wedstrijdorganisatie en vrijwilligers voor het mogelijk maken van deze wedstrijd!"

teteringen-7-80x50

Feline: "Endurance Surae was vorig jaar mijn eerste wedstrijd. Na jaren kon ik eindelijk starten in de endurance, voor mij een droom die uitkwam. Ik kom uit hartje randstad en er zijn hier weinig endurance ruiters. Ik kende geen van de ruiters in mijn buurt en tja, hoe begin je dan. Iets meer dan 1.5 jaar geleden kwam ik een bericht van Donna Oudshoorn tegen voor endurance begeleiding. Stoute schoenen aangetrokken om mijn droom te kunnen waarmaken. Zo kwam er een beter trainings- en voedingsschema en vele trainingsritten buiten de deur. Mijn merrie Nikita werd vlak voor Surae al 21 en ik wilde niet onvoorbereid voor de dag komen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat endurance een sport is met veel voorbereiding. Ik heb vorig seizoen heerlijk kunnen starten met mijn pony en het plan was dit jaar verder te gaan in de klasse 2. Helaas heeft zij begin dit jaar een blessure gekregen, waardoor ik heb besloten haar terug te trekken uit de sport. Ik heb onwijs lieve berichtjes gehad van zoveel endurance ruiters, wat voor mij wederom bevestigde dat endurance echt de allerleukste sport is. Iedereen is altijd bereid om een handje te helpen. Afijn mijn laatste jaar als jeugdruiter zou ik dus groomen. Echter kreeg ik van Donna de geweldige kans om Palmass te starten. Een kans om niet af te slaan: zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen weekend heb ik de korte klasse 2 gestart met Palmass. Het is wel een hele omschakeling van Connemara naar Arabisch Volbloed. Zo was Kiet echt een buffel, die zich van niks aantrok (ook niet van de trein bij surae) en is Palmass echt wat sensitiever op dat gebied. We hebben hem goed uitgereden en dat was het doel. We reden samen met Kimara (andere jeugdruiter) ook op een paard van Donna, Sera. Het was voor hun de eerste klasse 2  en dat is natuurlijk altijd spannend!

Voor de jeugd die nog twijfelt om te starten: vooral doen! Rijd bijvoorbeeld eens een klasse 0 mee en kijk wat je er van vindt. Voor de mama's en papa's: er wordt ook een speciale kinderendurance georganiseerd. Als je het eenmaal hebt gedaan, dan heb je het endurancevirus flink te pakken en ben je verslaafd !"

Foto's: M de Rooij Fotografie