Endurance Ysselsteyn 10-03-2018

Met ingang van dit seizoen proberen we na iedere wedstrijd een jeugdruiter iets te laten vertellen over zijn of haar wedstrijd.

We trappen af met het verslag van Esther van Ingen die met Zakholy's Shadiya de korte klasse II (41km) reed: “Op zaterdag 10 maart heb ik mijn eerste Endurance wedstrijd gereden in Ysselsteyn met het geweldige paard Zakholy’s Shadiya van Savanja Frissen. Shadiya is een Arabisch volbloed merrie met al heel veel wedstrijd ervaring, ze heeft internationaal een 160 km en heel veel 120 km wedstrijden uitgelopen en heeft hier door een prestatiepredikaat Endurance bij het AVS. Extra bijzonder dat ik van haar alles heb mogen leren en met haar mijn eerste wedstrijd mag rijden! Ik verzorg de paarden op stal bij Savanja en Ijjou in Wassenaar en ga al jaren mee als groom naar al hun wedstrijden: nationaal maar ook internationaal. Hierdoor ben ik bekend geworden met de Endurancesport en heb ik al veel mogen leren. Sinds vorig jaar mag ik mee helpen Shadiya te trainen. Tijdens de trainingen met Shadiya had ik al veel tips gekregen hoe ik het best kon rijden bij bepaalde stukken en op verschillende ondergronden, zo was ik goed voorbereid op de wedstrijd. We zijn de avond van te voren aangekomen in Yselsteyn en hebben daar met de paarden overnacht omdat het best ver van stal was. Shadiya stond er rustig en tevreden bij. De ochtend van de wedstrijd was ons groomteam compleet, Savanja, Myrthe, Sarina en mijn moeder kwamen helpen. We hebben de paarden gestapt en gekeurd en de vetgate opgezet. De start was om 10 uur in de ochtend en samen met Melisa Huijsman, die met de jonge merrie Gazelle van onze stal haar eerste wedstrijd reed, gingen we rustig van start. Het doel was om rustig de 41 km uit te rijden. De eerste ronde hebben we met een gemiddelde snelheid van 10,9 km/u gereden. De paarden waren bij binnenkomst eigenlijk al direct goed om aan te bieden maar we namen rustig de tijd om Gazelle aan alles te laten wennen. Alle checks waren goed en de paarden stonden er goed bij in de vetgate dus we mochten ons klaar maken voor het tweede rondje. In de tweede ronde wisten we vantevoren hoe de paden er bij lagen omdat we twee keer dezelfde route volgden, dus konden we deze ronde iets meer galopperen op sommige stukken en reden we met een gemiddelde snelheid van 12,8 km/u. Onderweg heb ik veel geleerd van Shadiya die precies weet hoe alles werkt en kreeg ik ook tips van Melisa. Shadiya was blij dat ze weer mee op wedstrijd mocht en liep vrolijk met haar oortjes naar voren de hele weg. Bij de finish stonden onze grooms juichend klaar, nu de nakeuring nog.. Beiden paarden goed gefinisht en mijn eerste wedstrijd is een feit! Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad deze dag en ik ben heel erg blij dat ik deze kans heb gekregen. Wat ging deze dag snel voorbij! Het was zo leuk om de wedstrijden nu eens als ruiter te mogen mee maken. Ik hoop dat ik mij dit seizoen nog verder kan ontwikkelen in het rijden van wedstrijden en de trainingen daar voor, want dit smaakt naar meer”.