Het beste paard van stal: Suzanne Rooijakkers en Dancer

Geslacht: Merrie
Geboortedatum: 27 mei 2014
Klasse: 1

Hoe ben je aan haar gekomen?
Dancer is de dochter van mijn toenmalige verzorgpaard. Ik had niet verwacht dat ze te koop zou komen, maar dit bleek wel het geval te zijn toen iemand anders interesse in haar toonde. Ik was op dat moment eigenlijk helemaal nog niet op zoek naar een eigen paard. Ik studeerde nog en had een bijbaantje bij de Mc Donald's. Uiteindelijk heb ik toch laten blijken dat ik ook interesse in haar had. Degene die haar eigenlijk eerst wilde kopen gunde dit mij. Geregeld dus, zou je zeggen. Maar ik twijfelde nog, Dancer was namelijk 4 en nog niet beleerd. Ik deed al wel wat grondwerk met haar en het zadel en hangen kende ze, maar verder niet. Wat als we geen match zouden zijn? De dochter van de eigenaresse stelde voor om dan maar eens te gaan kijken hoe ze het onder het zadel deed. Dancer had op dat moment een veulen aan de voet die nog nooit bij haar weg was geweest. Ze werd opgezadeld en meegenomen naar de longeercirkel, terwijl haar veulen voor het eerst alleen in de boks achterbleef. Na een paar rondjes longeren is ze erop gaan zitten en kon ze zo wegstappen! Dat was voor mij het moment dat ik zeker wist en direct ook riep dat ze verkocht was!
En degene die Dancer eigenlijk eerst wilde kopen? Die heeft uiteindelijk een paar jaar later haar dochter gekocht!

Wat is haar achtergrond?
Dancer is echt een kruising super braaf x super braaf. Dat ze een cool karakter zou hebben kon dan ook haast niet anders (maar toch, je weet maar nooit). Maar ze heeft wel pit/ looplust. Als haar moeder een onervaren ruiter op haar rug had en die uit balans raakte, ging zij gelijk terug naar stap. Dat zie ik Dancer (nog) niet doen.

Waarom heb je haar gekocht?
Eigenlijk heb ik haar dus gekocht omdat ze anders aan iemand anders verkocht zou worden. Maar natuurlijk ook omdat ik al een band met haar en haar moeder had.

Wat maakt haar uniek?
Dancer is een echte alleskunner. We zijn op dit moment M1-startgerechtigd in de dressuur, springen/crossen vindt ze ook echt fantastisch. Ik alleen iets minder haha, ik durf dat minder goed. Ik vind 70/80 centimeter wel het maximum. En nu blijkt Dancer ook nog hartstikke geschikt te zijn voor de endurance! Ook heb ik een TREC-clinic met haar gedaan en gaan we in juni op een onderlinge wedstrijd Working Equitation proberen. Volgens mij is er niks dat zij niet kan!

Hoe is zij op stal?
Degene die haar stal moet mesten is blij met haar; meestal poept ze op dezelfde plek en als je gaat mesten terwijl ze nog in haar boks staat dan gaat ze keurig voor je aan de kant. Ze heeft van jongs af aan altijd in verschillende samenstellingen met andere paarden gelopen, waardoor ze niet de moeilijkste is in een kudde.

Sinds wanneer (en waarom) endurance?
We zijn vorig jaar begonnen met endurance. Ik heb altijd al geroepen dat me dat ooit leuk leek om een keer te proberen, omdat ik ook erg van buitenrijden hou. Echter had ik tot voorkort geen eigen vervoer wat het natuurlijk al lastig maakt, en vermaakte ik me ook nog wel met dressuur en springen. Tot ik op instructieweek ging waar Melanie van Coolrunnings Endurance een workshop endurance gaf. Ze legde van alles uit en daarna gingen we dat ook echt in de praktijk brengen en een route rijden. Daarbij hebben we ook de voor- en nakeuring nagebootst. Vanaf toen was ik verkocht!

Waar en hoe train je?
Ik train in het bos van Bakkeveen. Ik probeer af te wisselen tussen lange ritten in een lager tempo en kortere ritten in een hoger tempo.

Mooiste wedstrijd en waarom?
De Drentse Keien endurance in september vorig jaar. Ik was bij terugkomst helemaal in de veronderstelling dat deze slecht was gegaan. Volgens mijn berekeningen had ik al bijna bij de finish moeten zijn op het moment dat deze helemaal nog niet in zicht was. Terwijl ik eigenlijk al aan het uitstappen was ging ik dus toch nog maar weer even draven. Ook vlak voor de finish deed ik dit nog. Mijn groom vertelde achteraf dat ze daar stond te wachten op mij naast iemand die zei “Nou dat is niet zo slim om zo vlak voor de finish nog te gaan draven”. Maar wat bleek? Ik had gewoon gewonnen!

Mislukte wedstrijd en waarom?
Dat was in Kuinre in april vorig jaar. Toen zijn we gediskwalificeerd in de impulsklasse omdat we te snel gingen. Dat was onze eerste wedstrijd en ik had helemaal nog niet goed door hoe het werkte, dus vandaar.

Wat zijn je doelen?
Onze volgende wedstrijd wil ik een lange klasse 1 gaan proberen. Afhankelijk van hoe dat gaat zal ik bepalen wat het vervolg zal zijn. Ik wil ook nog weleens een korte klasse 2 gaan rijden, maar veel hoger dan dat ambieer ik niet per se. Ik denk dat Dancer het uitstekend zou kunnen, maar dit vergt toch echt wel veel training denk ik en daar ben ik heel eerlijk gezegd dan misschien toch net niet fanatiek genoeg voor.

Advies voor endurance ruiters/verzorging.
Ga op je eigen gevoel af en laat je niet misleiden door wat andere mensen zeggen. Jij kent ten slotte ook jouw paard het beste.

Zou je haar verkopen voor 100.000 euro?
Dancer is echt mijn ‘once in a lifetime horse’. Ze gaat dan ook voor geen goud weg!