Voorbeschouwing EK Junioren/Young Riders 2018

Van 24 tot 26 juli zal in het Italiaanse Pisa San Rossore tijdens het Toscana Endurance Lifestyle event de FEI European Championships worden gehouden over 120km voor Junioren en Young riders (tot 21 jaar). 55 ruiters uit 18 landen zullen meedingen om de individuele prijzen. Daarnaast zijn er ook 9 landenteams ingeschreven. Voor Nederland zullen de volgende dames uitkomen: Nanke Kramer met Brookleigh Faith, Puck van der Lugt met Equa Express, Ijjou Mohamed met L.I. Obama, Anne Marijn Kok met El W Dora en Imke Lamsma met Kabila of Sjabeka. Het team zal afreizen met alle zes bovenstaande paarden en ter plekke wordt besloten met welke paard Imke zal gaan rijden.

De dames en hun paarden hebben moeten voldoen aan strenge kwalificatie-eisen om mee te kunnen doen aan het kampioenschap. In het kort: de paarden moeten ten minste twee CEI2* wedstrijden succesvol hebben gelopen, waarvan ten minste één met gemiddeld 14km/u mét de ruiter die het paard zal uitbrengen op het kampioenschap in de afgelopen 24 maanden voorafgaand aan het kampioenschap, maar niet later dan 60 dagen voor het kampioenschap. De ruiters moeten ten minste drie CEI2* hebben volbracht, waarvan ten minste één met gemiddeld 14km/u mét het paard waarop zal worden gereden tijden het kampioenschap. Ook voor hen geldt dat deze kwalificatiewedstrijd moet hebben plaatsgevonden tussen de 24 maanden en 60 dagen voorafgaand aan het kampioenschap.

De 17-jarige Nanke Kramer zal aan de start komen met de 14-jarige merrie Brookleigh Faith (eigenaar: Carmen Römer). In Babenhausen in april 2017 reden zij naar een nette tweede plaats op de CEIYJ2* met 14,55km/u gemiddeld. Brookleigh Faith loopt sinds 2012 op FEI niveau met verschillende ruiters. Nanke Kramer startte in 2016 met internationale wedstrijden en reed dit jaar met Priam des Roches in Al Wathba de CEI3* met 15,98km/u. In 2017 was ze op drie internationale wedstrijden succesvol waaronder, zoals eerder genoemd, in Babenhausen maar ook op de CEI2* met Ginobili d’Havenne in Pontchâteau, Frankrijk met 17,75km/u en met F.B. Sabiya in Fontainebleau, Frankrijk met 14,32km/u.

Puck van der Lugt van 18 jaar oud zal de 9-jarige merrie Egua Express (eigenaar: Ruthi Damman) rijden. De merrie kwalificeerde zich door met haar eigenaar in oktober 2017 succesvol de tweedaagse CEI2* te rijden in Fontainebleau, Frankrijk met 14,25km/u en in mei 2017, ook met eigenaar Ruthi Damman, in Ermelo de CEI2* te rijden met 14,98km/u. Daarnaast reed Puck van der Lugt met Egua Express in Vinderup, Denemarken in 2017 de CEI2* 15,57km/u, wat hen een 4e plaats opleverden. Puck reed daarnaast GE Saroum in Fontainebleau, Frankrijk op de CEIYJ2* met 18,1km/u en een CEI2* met Brookleigh Ariel in Pontchâteau, Frankrijk met 14,59km/u. Puck van der Lugt rijdt sinds 2014 op FEI niveau.

De 17-jarige Ijjou Mohamed rijdt tijdens het kampioenschap de 9-jarige ruin L.I. Obama (eigenaar: Romee Groothuis). Hoewel de ruin pas sinds 2017 op FEI niveau rijdt, reed hij samen met Ijjou dit jaar succesvol in Abu Dhabi een CEI3* met 14,69km/u. L.I Obama reed daarnaast met mede-teamruiter Anne Marijn Kok in 2017 in Dwingeloo CEI2* met 14,6km/u. Ijjou Mohamed behaalde dit jaar op het NK in Ermelo met Kain de zilveren medaille en een vierde plaats overall met 16,69km/u. Naast diverse andere FEI wedstrijden reed Ijjou in 2017 al eens in Pisa tijdens de CEI2* Ladies Race met Azrak D’Aurieres met 16,64km/u en maakte ze deel uit van het team op de Europese Kampioenschappen Young Riders/Junioren in 2016 in Rio Frio, Portugal, waar ze met Akis de Presle een 19e plaats behaalde met 16,57km/u. Ijjou heeft in haar internationale carrière al acht CEI2* op haar naam staan en een CEI3*.

Anne Marijn Kok van 17 jaar oud zal de 9-jarige merrie El W Dora (eigenaar: Carmen Römer) starten. Anne Marijn Kok rijdt sinds 2016 op FEI niveau en finishte met succes 10 CEI1* en CEI2* wedstrijden. Met Da Fuica da Marinela won zij dit jaar een gouden medaille in Ermelo bij het NK Jeugd en tevens een derde plaats overall met een gemiddelde van 16,69km/u. Ook dit jaar reed ze in Avilly St. Leonard, Frankrijk met Mz Walidah Moajiza een CEI2* met gemiddeld 15,2km/u. Met El W Dora reed ze in 2017 in Brussel de CEI2* Ladies Race met 14,36km/u.

Met team wordt gecomplementeerd met de 19-jarige Imke Lamsma. Zij zal starten met de 12-jarige merrie Sjabeka (eigenaar: familie Lamsma) of de 13-jarige merrie Kabila (eigenaar: Miranda Kayser). In 2016 wist Imke met Sjacour bij het Europees Kampioenschap Young Riders/Junioren een 21e plek met 15,54km/u te behalen. Dit jaar reed Imke in Abu Dhabi met Sjabeka met succes hun eerste CEI3* met 14,58km/u. In 2017 werd de combinatie Nederlands kampioen Jeugd in Ermelo met 15,83km/u. Met Kabila won Imke vorig jaar de CEIYJ2* in Dobrodzien, Polen met 16,77km/u. Kabila is het meest ervaren paard van het team met 9 succesvolle wedstrijden sinds 2012. Imke wist al 10 CEI2* wedstrijden te finishen en is daarmee J/YR Elite Endurance Athlete.

Het team bestaat verder uit bondscoach Jarmila Lakerman, hoefsmid Onno Grund, veterinair Waling Haytema, trainer Emile Docquier, osteopaat Bruno van Cauter, KNHS vertegenwoordiger Adrianne van Waardenburg en uiteraard de onmisbare groomteams van de ruiters.

Op donderdag 26 juli om 06.00 uur gaat de wedstrijd van start. De wedstrijd zal te volgen zijn via de Endurance Lifestyle app.

Door: Chris Berkers