CEI** 120 km Tartas 2014

Met bewondering heb ik afgelopen weekend naar de prestatie van Puck van der Lugt (14) gekeken, een jonge ruiter die weet wat ze wil. Een paar weken terug kreeg ze het aanbod om met een ervaren paard te starten op de CEI** 120 km in Tartas. Ze heeft er samen met haar moeder goed over nagedacht. Tartas (zuid Frankrijk) ligt niet om de hoek en haar ouders konden niet mee. Het is een mooie kans, maar als je 14 jaar jong bent heb je nog geen haast. Puck wou het graag, heel graag. Carmen Romer en Monique de Boer hadden de mogelijkheid om met Puck mee te gaan en doordat ze toch al ieder weekend in Zuid Limburg te vinden was voor training, had ze ook de mogelijkheid om Laziza nog een paar keer te trainen in België.

Een leuk, maar spannend avontuur, zo werd er door de meeste tegen aangekeken. De overstap van wedstrijden in Nederland en Duitsland naar een grote internationale rit in het zuiden van Frankrijk is groot, maar essentieel. Essentieel als je in de toekomst mooie kampioenschappen wil rijden.

De dag voor de wedstrijd kreeg Puck nog de nodige do's en don'ts te horen van iedereen die haar zo goed mogelijk wou voorbereiden. Starten in een groep van 80 deelnemers vinden ook de ruiters met veel ervaring nog iets om bewust bij stil te staan. En die ervaren ruiters waren hier zeker aanwezig. Puck ging van start met onder andere Virginie Atger, Jean Phillippe Frances en Sabrina Arnold, om maar een paar grote namen te noemen.

In het donker en in de mist stond ik te wachten op het eerste groompunt. Iets gespannen. Hoe komen ze straks aanrijden? Laziza is heel braaf, dat zal het probleem niet zijn. Ze kan mee rijden met Joyce van den Berg, ideaal. Maarja, in het donker en in een groep van 80 combinaties is dat niet gemakkelijk...

De eerst ruiters komen langs, daarna de kopgroep en in het groepje daar achter rijden ze. Perfect, mooi in de groep, achter Joyce, in een mooie galop, geconcentreerd, gefocust en gelukkig. Zo ziet het er uit. Als of ze dit al jaren doet. Klatsss..... pakt ze de eerste koelfles uit m'n hand! En weg zijn ze weer. We rennen naar de auto en hop, door naar het volgende groompunt. Perfect gaat het gewoon.

De eerste Vet Gate. Weer zo'n stress moment. Hoe komen de paarden binnen? Hoe hebben ze de eerste 38 km doorstaan? In een mooi drafje komen de paarden aan. Zowel Lazizia als Acca kunnen snel aangeboden worden. De paarden staan er goed bij. Ze kunnen zich voorbereiden voor de volgende ronden.

Ook ronden 2 en 3 gaan super! In een mooi groepje rijden ze tussen de 17 en 18 km/h. Het is warm, maar de paarden zijn fit en trekken er nog aan. Laziza had alleen nog maar A-tjes en 1-tjes op haar veterinaire kaart. De afkeuring op de re-exam in de laatste Vet Gate kwam voor ons allen als een verrassing. Helaas helaas, Puck had heel graag nog een ronde gereden. En Laziza stond er super fit bij. Maar het mocht niet zo zijn. Toch is Puck niet voor niets afgereisd naar Tartas. Ze heeft er een zeer leerzame ervaring bij, die haar ten goede gaat komen op haar volgende wedstrijden. Een meisje wat op zulke jonge leeftijd zo goed mee kan in een groep van internationale ruiters belooft wat voor de toekomst. Nederland heeft er een jong internationaal talent bij.

Joyce en Acca hebben nog een mooie laatste ronde gereden. Met een snelheid van 18 km/h eindigde ze op de 24ste plaats.