CEI/CEN Ermelo 2016

Een van de hoogtepunten van het Nederlandse enduranceseizoen is de internationale wedstrijd in Ermelo. De enige CEI in Nederland en daarmee dé kans voor onze ruiters om te presteren. Op de CEIYJ** 120 km in Ermelo kwamen, met een gemiddelde snelheid van 16.8 km/u, eerst 3 Duitsers over de finish die het podium vulden. Gevolgd door de vier Nederlandse dames: Eva van Arem was met Eenhoorns Tabal de eerste van het stel. Voor de jonge combinatie was het de eerste 120 km rit. Eva wist haar rit keurig op te bouwen. Ze begon rustig aan met 15 km/u. Gevolgd door een rondje van 15.7 km/u. De derde ronde reden ze aan 16.2 km/u. Tabal was nog steeds fit en vol energie waardoor ze de laatste ronden konden versnellen naar 18.4 km/u. Een zeer verdienstelijke prestatie, met een uiteindelijk gemiddelde van 16.1 km/u.

Ijjou Mohamed en Anne Marijn Kok kwamen als nummer 5 en 6 over de finishlijn. Beide meiden reden een paard van stal Römer. Ijjou reed het ervaren paard Akis de Presle. Anne Marijn kwam aan de start met het jonge paard Noblemann, voor wie het eveneens de eerste 120 km wedstrijd was. De paarden hebben de hele rit heerlijk samen gelopen, met een mooie gemiddelde snelheid van 15.1 km/u.

Imke Lamsma zit midden in haar eind examens, maar kon het toch niet laten om in Ermelo aan de start te komen. Het is de 2e CEIYJ** 120 km rit dit seizoen die ze succesvol uitrijdt met Sjacour.  Een mooi cadeautje tussen het velen leren in.

Foto's: Iris Croonenbroek

Op de CEN 90 km kwam Puck van der Lugt aan de start met Equa. Voor Equa was het de eerste 90 km rit, die gelijk een welverdiende 2e plek opleverde. Een leuk cadeautje voor de jarige Puck!

Voor Laura Bucher en Sofie van Aggelen zat het helaas minder mee. Vinci Hypolyte liep op de eerste vetgate helaas niet helemaal zuiver waardoor Sofie haar rit moest beëindigen. Laura's paard werd er op de voorkeuring al uitgehaald. Ondanks de teleurstelling lieten de meiden het er niet bij zitten en hebben ze hun trainer Carmen Römer gegroomd op de 160 km. Met succes! Carmen en Siglavy winnen de rit met ruim 12 minuten voorsprong en pakken daarmee tevens de Nederlandse titel op het NK!